Zit je kind met de handen over de oren in een drukke omgeving, kan je kind niet stil zitten of zit hij/zij overal aan te friemelen? Is het aankleden, tanden poetsen en haren kammen elke dag een strijd? Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden waarbij je kunt denken aan problemen in de sensorische informatieverwerking. Sensorische informatieverwerking omvat natuurlijk veel meer dan deze voorbeelden. Kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen hebben, simpel gezegd, zintuigen die niet goed samenwerken. Dit heeft invloed op het gedrag van een kind, wat niet altijd begrepen wordt door de omgeving. Ze kunnen er echter niks aan doen, omdat het kind informatie over zijn omgeving of vanuit het eigen lichaam anders binnen krijgt. We kijken graag samen met jullie en/of leerkracht waar je kind tegenaan loopt in het dagelijks leven of op school. Vanuit hier kunnen adviezen gegeven worden, waardoor je kind weer lekker in zijn/haar vel zit.
Hieronder enkele voorbeelden. Uiteraard is elk kind anders en kunnen we niet alles benoemen.
- Je kind is snel afgeleid en komt niet tot werken
- Moeilijk stilzitten, bewegingsonrust
- Angst om te bewegen, te klimmen, te draaien en te schommelen
- Je kind lijkt afwezig/ informatie komt niet binnen
- Heel vervelend vinden dat de handen nat, vies, plakkerig worden
- Hekel hebben aan tandenpoetsen en haren wassen/kammen
- Niet fijn vinden om geknuffeld of aangeraakt te worden
- Onverklaarbaar huilen
- Angst bij nieuwe situaties
- Loopt niet graag op blote voeten, zoals in het gras
- Geen gevaar zien en overal op af gaan
- Snel vermoeid zijn
- Veel stampen en springen
- Veel schrikken van (hard)geluid (bijvoorbeeld bij baby's die veel strekken en huilen)
- Veel met heel het lijf op de grond liggen
Bij twijfel of andere vragen, neem vrijblijvend contact met ons op.